Ingrid Godon heeft altijd getekend. Altijd en overal. Kijkend, observerend, wat ze zag, gekoppeld aan haar fantasie leverde bijzondere beelden op.

Dat viel ook de professionele wereld op en heel snel had ze een regelrechte hit in handen, met de verhalen van Nellie & Cezar. Deze reeks ging vooral via de animatiereeks viraal en werd een wereldwijd succes. Maar ondertussen tekent ze verder en krijgt ze een internationale carrière, tekent vooral in opdracht voor uitgeverijen in tal van Europese landen en ver daarbuiten.

De prijzen volgen, zowel in eigen land als in het buitenland. En dan neemt ze zelf het heft in handen. Met Wachten op Matroos maakt ze voor het eerst zelf een verhaal en tekent het ook. André Sollie schrijft het voor haar. Het wordt een internationaal succes. Daarna gaat het snel.

Haar tekeningen, monotypes, houtsnede bewijzen dat ze niet enkel dienen ter illustratie maar perfect een eigen leven kunnen leiden. Ik wou (2010) i.s.m. Toon Tellegen betekende meteen de doorbraak als autonoom kunstenaar met tentoonstellingen in o.a. Museum M Leuven, Ambassade Tokio, C-mine Genk, Illustrarte Biënnale Portugal, MAK Keulen en MAK Frankfurt. Ondertussen werd het succesverhaal verder gezet met Ik Denk en Ik Moet, boeken die meteen ook in het buitenland succes oogstten.

Ik wou is ondertussen naast een Franse en Duitse editie ook aan zijn Amerikaanse reis begonnen (maart 2020). Helaas stak Covid 19 stokken in de wielen, want een tentoonstelling in de prestigieuze CG Boerner Gallery in New York City moest geannuleerd worden.

Ingrid Godon schrijft verder aan één van de mooiste tekenverhalen van nu. In 2018 komt Dantesken uit, een verzameling autonome (meer dan 600) tekeningen. Ze blijft verder werken, onderzoekt nieuwe wegen in haar verhaal, gaat aan de slag met textiel en keramiek, werkt in residenties in binnen- en buitenland (Frans Masereelcentrum Kasterlee, Academia Belgica Rome, Scuola Grafica Venetië …) aan haar verhaal en blijft de wereld verbazen.

Instagram
Mail

Bibliografie

Picturebook Makers